Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Keulen tijdens oudejaarsnacht en de daarop volgende cultuur gekleurde reacties.
Een
inbreuk op onze westerse waarden en normen kunnen we de gebeurtenis in Keulen
tijdens oudejaarsavond wel noemen. Een zwaar georganiseerde bende zette het hele
plein op stelten. Illegaal werd er vuurwerk afgeschoten, verschillende
feestgangers met brandwondes werden verzorgd. Vrouwen werden bepoteld en
aangerand, terwijl medeplichtigen diefstallen pleegden. Ongeveer 100 aangiftes
werden ondertussen ontvangen op het politiekantoor, van die ene nacht. Een ravage van
criminaliteit.
Dergelijke
problematiek is echter, in kleinere groepen, al langer bekend in Keulen. Mannen met een islamitische
origine die in groepjes van 3 à 4, vrouwen lastig vallen en diefstallen plegen. Het
is geen nieuwigheid. Ook niet in België. Herinner je nog de documentaire van 2012 over het
‘nieuwe’ Brussel “Femme de la rue”? Vrouwen hebben schrik te zijn wie ze willen
zijn. Dragen in onze hoofdstad een broek in plaats van een rok, zodat er hun
niets zou overkomen, zodat de mannen hen met rust zouden laten. Eveneens de ‘Koppen’-uitzending
“Chérie çava? Tu es vraiment charmante.” speelt
hierop in.
De
burgemeester van Keulen laat in haar uitspraken blijken dat wij (de vrouwen),
zoals we reeds in Brussel deden, ons moeten aanpassen. Wij moeten ons anders
gedragen. Al zijn wij niet diegenen die in een nieuwe gemeenschap terecht
komen, neen, wij moeten ons aanpassen, wij moeten afstand houden. - Er moest
toch maar eens een burger tussen zitten, die je niet kunt vertrouwen (die de
overheersende cultuur dus niet respecteert). -
Mag een
korte rok binnenkort dan nergens meer?
Vrouwen
komen in opstand. Denken het goed voor te hebben, de mensenrechten te
verdedigen. “Waarom zou ik niet durven te benoemen dat het vrouwbeeld van veel
andere culturen de klok voor mij effectief zou terugdraaien? En dat ik, dat
wij, daar niet tot bereid zijn? Waarom zou ik de ondergeschikte positie van de
vrouw in andere culturen moeten respecteren als ik die in mijn eigen cultuur blijf
bestrijden?” meldt Liesbeth Van Impe in Het Nieuwsblad. En gelijk heeft ze! …
Of toch niet helemaal?
Ja,
wij westerse vrouwen hebben het recht om ons zelf te zijn. Zeer zeker. Er zijn
echter ook binnen onze cultuur grenzen. Denk maar aan de controverse rond het
vele bloot dat vroeger, en op bepaalde plaatsen nog steeds, op straat aanwezig
was. Zowel in de hoerenwijken als op de reclameborden. Ook wij westerse vrouwen
zijn hier niet blij mee. Vaak hoor ik ook mannen zeggen; “Zie dat jonge
meisje, met die veel te korte rok aan.” Tè veel bloot wordt niet aanvaard in
deze wereld. Er is echt wel een grens.
In
onze ‘moderne’ maatschappij is het belangrijk om ‘een mooi voorkomen te
hebben’. Op die manier kom je buiten, in het openbaar dus. Maar wat is dat eigenlijk 'een mooi voorkomen'?
-
Mensen die mij al langer dan vandaag kennen, weten dat ik nog niet zo lang
begonnen ben met mij te schminken. Ik voelde mij goed genoeg zonder schmink.
Voor mij was dat niet nodig. Je moest eens weten hoeveel tegenreactie ik heb
gekregen, gewoon omdat ik mijzelf wou zijn. Ja, ook op een feestje. Als je
jezelf kunt zijn, dan maak je toch het meeste plezier?
En nu dat ik mij af en toe schmink, komen er zowel positieve als negatieve reacties… het gaat om een verandering, mensen moeten dit gewoon worden zeker (?)-
En nu dat ik mij af en toe schmink, komen er zowel positieve als negatieve reacties… het gaat om een verandering, mensen moeten dit gewoon worden zeker (?)-
Dat
is één van die voorbeelden die ik jullie uit mijn ervaring wil meegeven. Ik wil
ook mijzelf kunnen zijn. Ik denk dat iedereen dat wel wilt. -Dat merk ik ook aan de
vele afbeeldingen en teksten die op facebook passeren. ‘Blijf vooral jezelf’.- Maar, mevrouw Van Impe en
gelijkdenkenden, een Moslima wilt ook over die mogelijkheid kunnen beschikken.
Ongeveer
een vijf tal jaar geleden zat ik in Limburg op de bus en verveelde ik me. De
bus was overvol. Er was nog één plaatsje vrij, naast een jonge vrouw met een
hoofddoek om. Ik schatte haar niet zoveel ouder dan mijzelf. Uit interesse
begon ik het gesprek. Eerst hebben we gepraat over de Koran - waarin ze aan het
lezen was -. Ze vertelde me dat de Koran op verschillende manieren kan
geïnterpreteerd worden. Dat dit ook gebeurt. Verschillende groeperingen die de
Koran als leidraad hanteren, voeren dit geloof op een andere manier uit. De
anonieme jonge moslima gaf mij ook een heel andere kijk op het idee achter het dragen
van een hoofddoek. Zij voelt zich hierdoor belangrijk en beschermd. Iets wat
die dame miste in de westerse wereld waarin zij geboren werd. Zij had er
namelijk voor gekozen om zich tot moslima te bekeren en zo zijn er nog velen.
In hun ogen is de islamitische vrouw helemaal niet ondergeschikt. Ze worden net
opgeheven, zoals koninginnen.
Mag een
vrouw zich kleden zoals zij wilt?
Ik
zou geen moslima willen zijn. Ik zou niet in haar schoenen willen staan. Niet
omwille van hun cultuur, maar omwille van de onze. Ik zou schrik hebben voor de
reacties die ik zou krijgen, ik zou schrik hebben om mezelf te verliezen. Ik
heb zoveel respect voor deze vrouwen. Hoe doen ze het toch, leven in onze
samenleving? Ik hoop dat zij weten en beseffen dat er mensen zijn
die hen willen ondersteunen. Want de wereld is toch van iedereen! Zoals ik zijn er meerderen, zoals Silke Raats, is
er maar één. ;-)
Silke
Raats heeft mijn aandacht getrokken vorig jaar, 2015. Als studente heeft zij
een project in het geheim opgestart. Enkel haar ouders, haar beste vriendin, en - ik dacht ook - de directie van de school, wisten wat er komen zou. Silke begint
een hoofddoek te dragen. Ze wil weten hoe het is om als moslima over het straat
te lopen. Het project zou een maand duren. Het werd 10 dagen. Silke werd
overspoeld met verschillende haatberichten, van vreemden en vrienden. Mensen
die haar niet meer zagen zoals Silke was. Ze zou anders zijn, omdat ze een
hoofddoek draagt, of omdat ze (schijnbaar) moslima wilt zijn.
Hoe moet ik
me nu eigenlijk kleden in het openbaar?
Wat
is nog toegelaten? Wat niet? Mag ik de gemeenschappelijke norm hierop weten,
zodat ik mij ook kan gedragen als ‘goed’? Misschien moeten we eens met z’n
allen nadenken over waar de grenzen liggen, waar de culturele verschillen naar
boven komen en waar de culturele overeenkomsten
op elkaar stuiten. Misschien is het tijd voor een nieuwe samenwerkende
toekomst. Eéntje waar we verder kijken dan onszelf. Eéntje waar we rekening leren
houden met elkaar. Eéntje waarin egoïsme, misdaad en oorlog de wereld worden
uitgebannen en een opening ontstaat voor samenwerken, respect voor elkaar en
een goed leven voor iedereen.
Stap voor stap naar een betere toekomst.
De eerste stap is luisteren en discussiëren op een respectvolle manier met elkaar. Laat de reacties dus maar komen!
De eerste stap is luisteren en discussiëren op een respectvolle manier met elkaar. Laat de reacties dus maar komen!
#wederzijds-disrespect-tussen-culturen
Bronnen
Documentaires
“Femme
de la rue”, Sofie Peeters, 2012, https://youtu.be/1d65LFY3BDc
(fragment)
“Chérie
çava? Tu es vraiment charmante.”, Koppen, 2012, http://www.een.be/programmas/koppen/cherie-ca-va-tu-es-vraiment-charmante
Krantenartikel
“Kunnen
we nu eindelijk gaan ophouden te praten met meel in de mond?”, Liesbeth Van
Impe, Het Nieuwsblad, 7 januari 2016, http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160106_02053432
Documentaire
“10
gesluierde dagen”, Silke Raats, 2015, https://youtu.be/219jUfAw3KQ
Geen opmerkingen:
Een reactie posten